Erinomaisen arvosanan (8-10) antaneiden vastaajien osuudet.

Edistian asumispalveluiden asiakkaat arvioivat toimintakykynsä parantuneen huomattavasti vuoden 2024 aikana. Tämän osoittaa puolen vuoden välein täytettävä elämäntilannemittari 3X10D, jossa asukkaat arvioivat tyytyväisyyttään elämäntilanteeseensa kymmenellä osa-alueella, asteikolla 0–10. Eniten vuonna 2024 kohenivat asukkaiden tyytyväisyys asumiseen ja ihmissuhteisiin.

Asumispalveluiden asiakkaiden toimintakyky koheni vuoden 2024 aikana kaikilla mittarin osa-alueilla. Eniten parani tyytyväisyys luotettavien ystävien määrään: vuoden ensimmäisessä 3X10D-kyselyssä erinomaisen arvosanan (8–10) luotettavien ystävien määrälle antoi 47 % vastaajista, vuoden lopulla tehdyssä toisessa kyselyssä jo 65 % vastaajista. Seuraavaksi eniten paranivat tyytyväisyys perhe- ja läheissuhteisiin, asumisoloihin sekä omaan elämään kokonaisuutena (ks. kaavio).

Palvelukohtaiset erot näkyvät tuloksissa siten, että kevyemmässä, tuetun asumisen palvelussa olevilla asukkailla kohentuivat eniten tyytyväisyys päivittäiseen pärjäämiseen ja itsetuntoon, vahvempaa tukea saavilla yhteisöllisen asumisen ja ympärivuorokautisen palveluasumisen asukkailla taas tyytyväisyys luotettavien ystävien määrään, perhe- ja läheissuhteisiin. Tyytyväisyys asumisoloihin taas koheni huomattavasti kummassakin ryhmässä.

Erinomaisen arvosanan (8-10) antaneiden vastaajien osuudet.

Erinomaisen arvosanan (8-10) antaneiden vastaajien osuudet.

Asumispalveluiden laatu- ja kehittämispäällikkö Samuel Nyyssölä uskoo, että hyviä tuloksia selittää ainakin se, että Edistiassa on panostettu asiakkaiden osallisuuteen ja yhteiseen ryhmätoimintaan.

”Ryhmiin osallistuminen on varmasti kytköksissä kokemuksiin läheisistä ja tärkeistä ihmissuhteista. Monelle asukkaalle asumispalvelujen muut asiakkaat ja henkilökunta ovat keskeisiä kontakteja. Yhteisöllisessä asumisessa ja ympärivuorokautisessa palveluasumisessa asukkaiden kanssa on mietitty myös yhteisten tilojen viihtyisyyttä, ja ryhmäkoteihin on myös saatu uudet televisiot,” hän sanoo.

Hyvät tulokset välittyvät myös asiakastyytyväisyyskyselyihin, joihin ovat vastanneet niin asumispalveluiden asiakkaat kuin heidän omaisensa. Edistia koetaan turvallisena paikkana asua, ja henkilökunnan koetaan olevan ystävällistä ja hyvin saatavilla. Tuetussa asumisessa asiakkaat olivat erityisen tyytyväisiä yhteistyöhön omaohjaajan kanssa. Myös omaiset olivat tyytyväisiä läheisensä asumiseen Edistiassa ja kokivat saavansa osallistua riittävästi läheisensä asioihin. Edistian henkilökunta sai kiitosta hyvästä työstä niin asukkailta kuin omaisilta.

Kiitoksiin yhtyy myös laatu- ja kehittämispäällikkö, jonka mukaan työn laadun mittaaminen on tärkeää myös siksi, että erinomainen asiakastyö saadaan paremmin näkyväksi.

”Asukastyö ja sen laatu on selvästi sydämen asia ohjaajillamme ja tiimivastaavillamme, ja asiakas pysyy keskiössä myös kiireen ja muutosten keskellä. Asiakaskuntamme haasteet ovat moninaisia, mutta niitä ratkotaan aina yhteistyössä asukkaan ja ohjaajan välillä. Asukkaiden tasaantunut vointi sekä kokemus mielekkäästä ja turvallisesta elämästä ovat osoitus luottamuksen rakentumisesta. Tasavertainen kumppanuus on keskeistä myös toipumisen kokemuksen kannalta.”

Mittarin kehittämistä jatketaan yhdessä asukkaiden kanssa

Elämäntilannemittari 3X10D otettiin Edistian asumispalveluissa käyttöön vuoden 2024 alussa. Kattava ja kotimainen mittari vastaa hyvin myös asumispalveluiden viitekehyksenä toimivan toipumisorientaation ajatusmaailmaa, sillä se kattaa kaikki viitekehyksessä toipumisen kannalta keskeisinä pidetyt osa-alueet. Pääpaino ei ole sairaudessa ja ongelmissa, vaan omien vahvuuksien ja voimavarojen tunnistamisessa.

”Hyvät tulokset eivät välttämättä näy heti siirtyminä kevyempiin palveluihin, mutta asukkaiden koettu elämänlaatu on silti kohentunut. Mittarista nousevat huomiot otetaan aina osaksi asukkaan kuntoutussuunnitelmaa, kun sitä päivitetään”, huomauttaa Nyyssölä.

Toipumisorientaatioajatteluun kuuluu keskeisesti myös asiakkaan oma aktiivinen rooli, ja siksi asukkaat pääsivät osallistumaan myös mittarin muokkaamiseen Edistian käyttöön sopivaksi.

”Edistiassa toimii asukkaista ja henkilökunnasta koostuva yhteinen toipumisorientaatioryhmä, jolle esittelin mittarin syksyllä 2023. Pohdimme yhdessä ryhmän kanssa apukysymyksiä, joiden avulla mittarissa kysyttyjä asioita on helpompi hahmottaa, ja mittarin käyttöä myös testattiin ryhmässä”, Nyyssölä kertoo.

Asukkailta ja henkilöstöltä saadun palautteen perusteella 3X10D:hen onkin oltu tyytyväisiä. Sitä kuitenkin kehitetään edelleen asukkaiden toiveiden pohjalta yhteistyössä mittarin kehittäneen Diakonia-ammattikorkeakoulun kanssa. Esimerkiksi vuodelle 2025 mittarin jokaisen kysymyksen yhteyteen lisätään avoin vastauskenttä, jossa asukas voi tarkentaa vastaustaan vapaamuotoisesti. Myös asiakastyytyväisyyskyselyiden vastauksia hyödynnetään toiminnan kehittämisessä.

”Moni asukas kertoi pitävänsä heille järjestettävästä ryhmätoiminnasta ja toivoi esimerkiksi lisää yhteisiä retkiä, musiikkitoimintaa ja pelejä. Toiveita kuunnellaan ja asukkaita osallistetaan jatkossakin ryhmätoiminnan suunnitteluun”, Nyyssölä lupaa.